Spis treści
Jakie silniki są dostępne w Skoda Yeti?
Skoda Yeti kusiła szerokim wachlarzem silników, dając możliwość wyboru między jednostkami benzynowymi a wysokoprężnymi. Wśród silników benzynowych prym wiodły warianty:
- 1.2 TSI,
- 1.4 TSI (występował w dwóch odmianach – EA111 i EA211),
- 1.8 TSI.
Miłośnicy diesli mogli wybierać przede wszystkim między:
- 1.6 TDI,
- mocniejszym 2.0 TDI.
Moc silników benzynowych była zróżnicowana. Przykładowo, 1.2 TSI generował 105 KM, natomiast 1.4 TSI oferował już 150 KM. W rodzinie diesli, 2.0 TDI dostępny był w wariantach generujących 140 KM lub 170 KM. Napęd w Skodzie Yeti przekazywany był za pośrednictwem manualnych skrzyń biegów (5- lub 6-biegowych) lub automatycznych przekładni DSG, oferujących odpowiednio 6 lub 7 przełożeń. Oprócz standardowego napędu na przednią oś, dostępna była również wersja 4×4 (AWD), w której napęd na cztery koła realizowany był za pomocą sprzęgła Haldex.
Jaki silnik jest optymalnym wyborem dla Skoda Yeti?
Wybierając silnik do Skody Yeti, warto zastanowić się nad swoimi priorytetami. Jeżeli cenisz sobie dynamiczną jazdę przy zachowaniu oszczędności paliwa, doskonałym rozwiązaniem będzie 2.0 TDI, zwłaszcza w wariancie 140 lub 170 KM. Alternatywnie, dla zwolenników benzyny, godnym polecenia jest silnik 1.4 TSI (generacja EA211) o mocy 125 KM. Ten nowszy wariant cechuje się większą trwałością i niezawodnością w porównaniu do starszych wersji (EA111). Z kolei, silnik 1.8 TSI może generować pewne problemy, w tym zwiększone zużycie oleju, dlatego jego wybór warto dobrze przemyśleć. Jeżeli natomiast rozważasz silnik 1.6 TDI, skoncentruj się na wersjach z napędem na przednią oś.
Które jednostki napędowe są najbardziej niezawodne?
Wybierając Skodę Yeti, warto zwrócić uwagę na jednostki napędowe po liftingu, ponieważ okazały się one najmniej awaryjne. Z benzyniaków szczególnie rekomendowany jest silnik 1.4 TSI z serii EA211, który w udoskonalonej odsłonie pozbył się wielu wcześniejszych niedociągnięć. Jeśli preferujesz Diesla, rozważ prostsze warianty 1.6 TDI oraz 2.0 TDI o mocy 110 KM. Te pierwsze, zwłaszcza te sprzed modernizacji, charakteryzują się mniejszą komplikacją systemów redukcji spalin, co przekłada się na mniejszą liczbę potencjalnych usterek. Niestety, niektóre silniki lepiej omijać szerokim łukiem. Jednostka 1.2 TSI bywa kłopotliwa ze względu na problemy z łańcuchem rozrządu, a 1.8 TSI czasami wykazuje nadmierne zużycie oleju. Zatem, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją, warto poważnie rozważyć alternatywne opcje silnikowe.
Dlaczego warto rozważyć silnik 1.6 TDI?

Silnik 1.6 TDI to popularny wybór wśród właścicieli Skody Yeti, głównie ze względu na jego ekonomiczność i solidną reputację. Chociaż konstrukcyjnie przypomina mocniejszy silnik 2.0 TDI, oferuje niższe osiągi. To rozsądna propozycja dla kierowców, dla których kluczowe jest minimalne zużycie paliwa, idealnie sprawdzając się w miejskich warunkach i podczas krótkich wypadów za miasto. Warto jednak pamiętać, że w Skodzie Yeti silnik 1.6 TDI był dostępny wyłącznie z napędem na przednią oś. Dodatkowym atutem tej jednostki jest system wtrysku common rail, który zapewnia stosunkowo cichą i płynną pracę. Użytkownicy doceniają go przede wszystkim za wyjątkowo niskie spalanie – średnio około 5 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. Co ważne, poważne usterki zdarzają się stosunkowo rzadko.
Jakie korzyści oferuje silnik 2.0 TDI w Skoda Yeti?
Silnik 2.0 TDI, który znajdziemy pod maską Skody Yeti, to bez wątpienia opcja, której warto się przyjrzeć z bliska. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu udanego kompromisu między dynamiką a ekonomią. Szczególnie godne uwagi są warianty o mocy 140 i 170 KM, które oferują żwawe przyspieszenie, nie drenując przy tym zbytnio portfela. To z kolei bezpośrednio przekłada się na realne oszczędności podczas codziennej jazdy. Co więcej, jednostki 2.0 TDI sprzed liftingu cieszą się opinią mniej problematycznych. Wynika to z prostszej budowy układów kontroli emisji spalin – im mniej skomplikowane rozwiązanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia usterek. Szeroki wybór wariantów mocy pozwalał każdemu kierowcy znaleźć coś dla siebie, idealnie dopasowując moc silnika do preferowanego stylu prowadzenia. Dodatkowo, dostępny opcjonalnie napęd na cztery koła znacząco podnosił walory użytkowe Skody Yeti, czyniąc ją bardziej pewną w trudniejszych warunkach.
Co to jest silnik 1.2 TSI i jakie ma problemy?
Popularny silnik 1.2 TSI, o pojemności 1197 cm³, to turbodoładowana jednostka benzynowa z rodziny EA111, wyposażona w bezpośredni wtrysk paliwa. Niestety, ten motor zmaga się z pewnymi niedomaganiami. Największym problemem jest stosunkowo niska trwałość łańcucha rozrządu, który ulega przyspieszonemu zużyciu. W rezultacie może to prowadzić do podwyższonego apetytu na olej silnikowy, co stanowi poważną konsekwencję. W Skodzie Yeti silnik 1.2 TSI oferowano z dwiema przekładniami do wyboru:
- 6-biegową manualną skrzynią biegów lub,
- alternatywnie, 7-biegową skrzynią DSG.
Jakie są wady silnika 1.4 TSI w Skoda Yeti?
Silnik 1.4 TSI, szczególnie ten z rodziny EA111 produkowany przed 2012 rokiem, niestety miewa swoje bolączki. Jedną z częstszych jest awaria układu zmiennych faz rozrządu. Dodatkowo, jednostki te potrafią zaskoczyć sporym apetytem na olej. Na szczęście, nowsze wcielenia, oznaczone jako EA211, prezentują się znacznie korzystniej. W ich przypadku ryzyko poważnych problemów jest zdecydowanie mniejsze. Decydując się na auto z silnikiem 1.4 TSI, warto mieć na uwadze jego potencjalne spalanie, które może okazać się wyższe niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań. Ulepszone wersje, które pojawiły się po 2012 roku, uchodzą za o wiele pewniejszy wybór. Zatem, jeśli rozważasz zakup używanego pojazdu z tym silnikiem, poszukaj modelu wyprodukowanego po tej dacie.
Co wiemy o pojemności silnika 1.4 TSI?

Silnik 1.4 TSI w Skodzie Yeti to bez wątpienia interesujący wybór, a szczególnie godna polecenia jest jego odmiana EA111. Ten benzynowy motor, wyposażony w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa, charakteryzuje się pojemnością 1390 cm³. Niemniej jednak, w nowszych wersjach Skody Yeti, po liftingu, znajdziemy nowszą generację – EA211, która eliminuje część wcześniejszych niedociągnięć. Decydując się na starszy model, warto jednak mieć świadomość potencjalnych słabości silnika EA111. Wiedza o nich pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.